Friday 22 February 2013

Kesihatan Tulang dan Sendi

Tulang-tulang merupakan kerangka bagi menyokong tubuh, melindungi orgn-organ penting dan membantu dalam penyimpanan mineral dan formulasi sel darah. Jadi mengekalkan tulang yang kuat dan sihat amatlah penting.

Gaya hidup yang tidak sihat dan kurang pengambilan nutrien boleh menyebabkan beberapa ancaman tulang seperti Osteoporosis dan Osteoartritis. Osteoporosis merupakan satu keadaan di mana kurangnya ketumpatan tulang dan ia paling biasa dialami di kalangan wanita yang telah menopaus. Osteoporosis merebak secara senyap dan tanpa disedari slama berahun-tahun. Hanya setelah beberapa tahun kehilangan tulang baru tanda-tanda dan gejala-gejala tersebut kelihatan.

Osteoartritis pula merupakan penyakit sendi yang biasa dialami apabila tulang rawan sendi rosak dan tidak dapat berfungsi lagi. Akhirnya, tulang-tulang tersebut berlaga menyebabkan kesakitan, pembengkakkan dan kekakuan. Jadi, apakah cara lain untuk mengekalkan tulang dan sendi yang sihat?

Di sini ada beberapa cara mudah mengekalkan tulang dan sendi yang sihat 

Pengambilan nutrien yang seimbang


Kalsium amat penting dalam mengekalkan tulang yang sihat. Malaysia Recommended Nutrients Intakes (RNI) (Cadangan Pengambilan Nutrien) mencadangkan purata pengambilan kalsium 1000mg setiap hari bagi mengekalkan tulang yang sihat. Lemak Asid Perlu seperti Omega3 pula terkenal dapat menyediakan faedah anti-radang yang membantu dalam mengurangkan kekakuan atau kekejangan sendi.


Senaman yang seimbang 


Senaman membantu memelihara sendi-sendi dan pergerakan tubuh secara keseluruhan. Senaman yang mengandungi bebanan seperti berjalan, menari, berlari anak, mendaki tangga dan mengembara dengan berjalan kaki merupakan jenis-jenis senaman terbaik bagi menggalakkan kesihatan tulang yang sihat.


Elakkan merokok dan mengambil alkohol yang berlebihan
Elakkan merokok dan pengambilan alkohol berlebihan. Merokok dan mengambil alkohol berlebihan akan meningkatkan penyusutan tulang dengan mengurangkan keupayaan tubuh untuk menyerap kalsium.




Shaklee mencadangkan satu kaedah diet yang kaya dengan kalsium, asid lemak penting dan antioksidan
untuk membantu menyokong tulang dan sendi yang sihat.

- Advanced Joint Health Tablet
- Vivix
- Ostematrix
- Omega Guard

Saya RieNa,
ID 872782
SMS 017-6048313



No comments:

Post a Comment